O nás

O nás

 

Kedy sa u nás zrodila láska k bicyklom a ako sme sa dostali k jednotlivým kúskom v našich zbierkach?

Väčšinu členov bicykel oslovil už v mladosti. Ako keď malé dieťa prvý krát vykročí a urobí prvý krok a pocíti tú slobodu pohybu(inú perspektívu pohľadu na svet). Podobný pocit zažil asi každý z nás v mladosti, keď prvý raz šliapol do pedálov, udržal rovnováhu a mohol "letieť" na tom dvojkolesovom stroji. Rýchlosť pohybu a sloboda pri tom cítená v nás isto utkvela, až do dospelosti.
Niektorých z nás k cyklistike priviedli naši predkovia, ktorí sa aktívne venovali cyklistickému športu. Ďalších z nás jednoducho bicyklovanie bavilo a baví a radi sa týmto spôsobom presúvame v rámci mesta, medzi obcami a či na výletoch po horách. Ďalšiu skupinu z nás očaril bicykel, ako historickú spomienku na predkov a prebudil v nich zberateľstvo, reštaurovanie a uchovávanie starých historických kúskov pre ďalšie generácie.
Cesty našich členov boli rôzne, ale nakoniec osud dal a stretli sme sa a snažíme sa spoločne prebúdzať u ostatných lásku k bicyklom a cyklistike.
K jednotlivým našim kúskom sa dostávame buď darom, zdedíme po predkoch, nájdeme na šrotoviskách, či kúpou. Vo veľa prípadoch je to o zdĺhavom kompletizovaní a hľadaní na burzách, kým bicykel je približne v stave, ako vyšiel z fabriky, v dobe v ktorej vznikol.

Prelom vzniku?

Postupom času a hlavne, takým prelomovým rokom klubu bol rok 2013. V marci 2013 klub zorganizoval výstavu historických bicyklov a 30.6.2013 klub zorganizoval pre Trnavčanov akciu "Nedeľná promenáda historických bicyklov". Po Trnave boli vylepené plagátiky. Stretnutia pri Bernolákovej bráne sa mohol zúčastniť každý, kto vlastnil historický kúsok bicykla s rokom výroby do 1987. Podmienkou bolo, aby prišiel oblečený dobovo, podľa doby z ktorej bol jeho bicykel. Od tejto akcie sa klub rozrástol o nových členov a postupne sme sa spoločne začali zúčastňovať na rôznych akciách.
23.3.2016 sme založili občianske združenie Velo Veterán Klub Tyrnaviavelo.

Renovácia?

Pri renovácii bicyklov sa snažíme držať pôvodného stavu. Pôvodný stav je najviac cenený. Všetko ale záleží v akom stave sa nám bicykel dostane do rúk. V prípade, že by bol v stave, ako vrak, celý hrdzavý a po pôvodnej farbe, linkovaní, niklovaní, či chrómovaní nič neostalo, tak je na mieste možnosť celkovej renovácie. Len celková renovácia je dosť finančne náročná. Ale aj taký na pohľad hrdzavý vrak, keď je kompletný a rozumne sa zakonzervuje , premastí a je pojazdný, tak je skvelý na zrazy historických bicyklov. Na pohľad sa nemusí veľa ľuďom páčiť, ale hlavné je, akú radosť robí svojmu majiteľovi. V dnešnej dobe sa dá veľa informácií dopátrať cez internet. Je veľa stránok s touto problematikou, sú fóra a taktiež sa dajú stiahnuť oskenované dokumenty starých katalógov výrobcov, ako bicykel vyzeral. Niekedy sa pošťastí a dostane sa nám do rúk aj originálna dokumentácia, buď katalóg výrobcu, alebo katalóg veľkoskladu súčiastok, kde sa dá veľa zistiť. Potom je tu vzájomné posúvanie skúseností a vedomostí medzi členmi a podobne zmýšľajúcimi cyklistami.
O to vlastne hlavne ide, nie mať len zbierku bicyklov, ale stretávať sa s ľuďmi s rovnakou "diagnózou", komunikovať a spoznávať sa.